Kdo je a co dělá facility manažer
Pozice facility manažera je spojená především se správou nemovitostí, jíž se fm sice často věnuje, ale jeho náplň se od té, kterou má správce nemovitostí, významně liší. Připravili jsme pro vás přehled všech činností, jimiž se facility manažer zabývá.
Hlavní úlohou facility manažera je všechny fm činnosti
- naplánovat
- řídit
- kontrolovat
- vyhodnocovat
Co všechno dělá facility manažer
- Má odpovědnost za CAFM (computer-aided facility management je software pro správu a provoz nemovitostí).
- Stará se o zabezpečování standardů kvality při správě majetku a provozu budovy.
- Analyzuje příčiny nestandardního fungování a zajišťuje opatření jejich odstranění.
- Pravidelně vyhodnocuje a doporučuje zkvalitnění procesů.
- Posuzuje výsledky pracovních činností a postupů při fm, aplikuje a upravuje postupy podmínek a potřeb.
- Navrhuje systémová zlepšení.
Oblasti, kterým se facility manažer věnuje
Spektrum činností, jimiž se facility manažer zabývá, je široké a dá se rozdělit do následujících oblastí.
Správa budov
Je zodpovědný za správu a údržbu budov, včetně renovací a zlepšování. Jeho cílem je zajistit, aby budovy byly v bezpečném a efektivním stavu.
Procesy a smlouvy
Nastavuje pravidla, postupy, standardy, systémy – zkrátka celou politiku FM. Určuje jednotlivé procesy i jejich formy měření (KPI/CPI) ve vztahu k SLA (Service-level agreement). Vyjednává FM smlouvy a SLA smlouvy. Pravidelně vyhodnocuje a doporučuje zkvalitnění procesů.
Energie a udržitelnost
Sleduje a optimalizuje spotřebu energie v budovách. Hledá způsoby, jak ji snížit a minimalizovat ekologický dopad.
Bezpečnost
Zajišťuje, aby budova splňovala všechny bezpečnostní normy a byla bezpečná pro obyvatele a návštěvníky. To zahrnuje plánování evakuačních postupů, monitorování bezpečnostních systémů a implementaci bezpečnostních politik.
Správa zařízení
Spravuje veškerá zařízení, která se nacházejí v budovách, jako jsou výtahy, topení, klimatizace, osvětlení a další technické systémy.
Rozpočet a financování
Spravuje finanční prostředky určené pro provoz a údržbu budovy, sleduje provozní náklady a hledá způsoby, jak je snižovat a zvyšovat efektivitu.
Plánování a strategie
Plánuje a koordinuje různé aktivity související s provozem budovy. Jde například o plánování servisních prací, renovace prostor a řízení projektů spojených s nemovitostmi.
Komunikace
Je spojovacím článkem mezi různými odděleními organizace a externími dodavateli a subdodavateli, kteří se starají o údržbu a opravy budovy. Kontroluje výkon a kvalitu dodávek interních zaměstnanců i externích dodavatelů a také se účastní výběrových řízení na externí dodavatele. Komunikuje také s nájemci a dalšími zainteresovanými stranami, řeší jejich potřeby a stížnosti.
Facility management je obor, který se neustále vyvíjí. V souvislosti se změnami spojenými s udržitelností, digitalizací a novými technologiemi, jako je internet věcí (IoT), bude role facility manažera ještě důležitější.